ضریح موضوعیت مستقل از امام ندارد

  • ۸۰۹

وقتی ضریح، موضوعیت پیدا کند، میشود چنین تفکر خطرناک و کفرآلودی که شیعه را هر چه بیشتر به ظاهرگرایی و سطحی نگری می‌کشاند!!

در این مسلک، برای از دست دادن ضریح داد و ناله راه می‌اندازند، ولی برای از دست دادن منش و فرهنگ و اخلاق رضوی در خود همان مشهد نگران نیستند!!

فقر در حاشیه همین حرم موج می‌‌زند و ما امروز به جای آنکه نگران این مسئله- که قطعاً دغدغه امام‌زمان(عج) نیز هست- باشیم و فریاد بزنیم و خیزش اجتماعی راه بیاندازیم، نگران ضریحیم! گویی ضریح خود شخصیتی مستقل از امام دارد!

نگران ذبح فرهنگ علی بن موسی الرضا(ع) در جامعه نیستیم ولی نگرانیم که چرا همان دو متر فاصله را هم بر‌نمی‌دارند!!

نگران این هستیم که نکند مردم تصور کنند حرم هم مانند جاهای دیگر کرونا دارد، ولی نگران نیستیم که حرف این امام معصوم، هزاران سال است که روی زمین مانده!! ماندن حرف امام روی کاغذهای خاک خورده کتاب‌ها افت شأن نیست!؟ فقط بسته بودن ضریح افت شأن امام است؟!

ای کاش می‌فهمیدید که خداوند و اهل بیت (ع)، هیچ گاه قضا و سنت‌های حاکم بر دنیای مادی را تغییر نخواهند داد مگر بنا بر معجزه یا شفای خصوصی یک شخص آن هم بنا بر اذن خدا و مصلحتی که خداوند در نظر می‌گیرد. اینطور نیست که هر کس حرم برود، خود را مصون از بلایا و حوادث طبیعی عالم ماده بداند! در همین حرم به عینه انسان‌هایی را دیدم که سرماخورده‌اند، دست و پایشان شکسته، شیشه دست‌شان را زخمی کرده و یا در صحن برفی، سُر خورده‌اند و زخمی شده اند. این جا چرا سکوت می‌کنید؟! مگر قرار نبود حرم از این بلاهای مادی مبرا باشد؟!

شیعه می‌داند که این ضریح چون متعلق به قبر شریف امام است، شریف است؛ همه حرم منسوب به حضرت و متصل به قبر شریف است. تمام حریم حرم، ضریح است. ضریح موضوعیت و شخصیت مستقل ندارد. آن کس که معتقد واقعی باشد، گیت‌های ورود حرم را نیز ضریح میداند. تمام حرم، حریم حضرت است. لجاجت بر سر همان قطعه مصطلح به ضریح، یا بازارگرمی و طلب اشک برای روضه است یا حربه‌ای برای شکستن حدود عقلی شیعه و یا تقابل با دولت جهت تخریب و تضعیف! هر چند به حق هم باشد.

 

خودمانیم! ما هم حضرت رضا(ع) را نمی‌خواهیم برای اطاعت!

ما هم برای حال کردن دل خودمان و صفای خودمان و کیفور شدنمان، ایشان را حبس در یک اتاقک آهنی کرده‌ایم!

امام داخل ضریح، برایمان عافیت‌طلبانه‌تر است تا امام حی و حاضر در همه جای زندگی‌مان!

اگر ترس از بی‌ایمان شدن مردم به ائمه دارید، بدانید که بی‌ایمانی یعنی آنکه حضرت را فقط در قاموس یک ضریح بدانید و پیدا کنید!

#ع‌ص

  • تصورت اصولا! اشتباه بود چون بعد ارسال خواستم درستش کنم دیدم نظری که فرستادم در فهرست ارسالی من نیومده.

    برای ایشون احترام قائلم ولی درباره علوم و تمدن اسلامی صحبت هاشون رو در تلویزیون شنیدم و عقاید اشتباهی داشتند.

    ????:
    این نظر شخصی شماست. ما بنظرات شخصی نگاه نمی کنیم. نظرات عقلاء و سایر اندیشمندان به ایشان را که نگاه می کنیم، نظر مثبتی است
  • تصورت اشتباهه چون بعد از اینکه نوشتم خواستم درستش کنم دیدم اصلا نظرم در فهرست ارسالی من نیومده.

    در ضمن صحبت های ایشون رو درباره علوم و تمدن اسلامی در تلویزیون شنیدم، نخوندم. برای ایشون احترام قائلم ولی در این باره کاملا در مسیر خطا هستند.

  • سلام تمام کسانی که عکسشونو اون بالا گذاشتید تقریبا در یک فکر هستند. این صحیح نیست که علمای مخالف رو حذف کنید بعدا بگید همه علما مؤید عقیده ما هستند. شما در انقلاب علمای مخالف ولایت فقیه و اساتید انجمن حجتیه رو با زور نظامی حذف کردید. و عجیبه که آقای ازقدی که در زمینه نقد مدرنیته و تمدن اسلامی انحراف دارد رو در ردیف بزرگان معاصر آوردید

    ????:
    اصولا تصور نکنم حتی یک خط از رحیم‌پور ازغدی هم خوانده باشید. چون ازقدی درست نیست. ازغدی درسته
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی